W jaki sposób urządzenia gromadzą i wykorzystują dane o swoich użytkownikach?
2021-03-04
Cały świat przeniósł się do Internetu. To sprawia, że coraz częściej nasze życie prowadzone jest w aplikacjach mobilnych, które udostępniają możliwość załatwienia coraz większej ilości spraw zdalnie. Jeśli więc organizujemy nasze życie w Internecie, to informacje o tym, jak nimi zarządzamy, są stale przetwarzane i gromadzone w bazach danych. Co potem się z nimi dzieje i jak możemy je chronić?
Czy urządzenia nas podsłuchują? Czy organizacje gromadzą dane o swoich użytkownikach, które następnie rozpowszechniają za odpowiednią opłatą? Choć firmy nie przyznają się publicznie do podsłuchiwania swoich użytkowników, wiele słyszy się o tym, że gromadzone są informacje, którymi handlują ze sobą. Plotki o tym, że firmy zbierają dane w celu tworzenia skonkretyzowanych reklam wyświetlanych jako reakcja na podsłuchane rozmowy, krążą jednak po świecie od lat.
Wiele firm zbiera dane do różnych celów. Wraz z rozwojem technologii, które przechwytują i analizują dane, rozwijają się ich możliwości w zakresie przetwarzania danych i wyciągania z nich wniosków na temat potencjału sprzedażowego. To właśnie sztuczna inteligencja służy do tego, by przechwytywać, analizować i gromadzić informacje, które wiele firm wykorzystuje do poznawania klientów. Od zachowań po analizy predykcyjne - firmy analityczne przechwytują, przechowują i analizują duże ilości danych ilościowych i jakościowych dotyczących ich bazy. Jednym słowem: dane klientów to wielki biznes.
W jaki sposób firmy zbierają Twoje dane? Pozyskują dane na wiele sposobów i z wielu źródeł. Niektóre metody gromadzenia informacji posiadają dane techniczne, podczas gdy inne są bardziej dedukcyjne (chociaż procesy te wykorzystują zaawansowane oprogramowanie). Najważniejsze jest jednak to, że firmy używają naprawdę wielu metod i źródeł gromadzenia danych do przechwytywania i przetwarzania danych klientów na podstawie wskaźników, z szczególnym zainteresowaniem typami danych, od danych demograficznych po dane behawioralne.
Poza zbieraniem informacji do celów biznesowych, powszechne stałe się firmy, które sprzedają dane osobowe i inne dane ogólne. Po przechwyceniu informacje te przechodzą z rąk do rąk na rynku danych danych. Przechwytywanie wielkiej ilości danych danych stwarza problem z sortowaniem i analizowaniem ich. Żaden człowiek nie może rozsądnie usiąść i wiersz po wierszu odczytywać informacje o klientach przez cały dzień. Komputery przekształcają i przeszukują te dane wydajniej niż ludzie i mogą działać 24 godziny na dobę, 7 dni w okresie, 365 dni w roku, bez przerwy.
W miarę możliwości posługiwania się i ulepszania algorytmów śledzenia zachowań w Internecie i innych form sztucznej inteligencji, analiza danych staje się jeszcze potężniejszym polem do działania w morzu danych jakie są pozyskiwane każdego dnia.